27-06-16

Reistips voor kinderen (met ADHD).


 Omgaan met ADHD Cover, voor.jpg

 

Omgaan met ADHD

Een positieve kijk op opvoeden

Digitale uitbreiding bij P.39: Enkele tips voor als je met de wagen op reis vertrekt.

Enkele tips op een rijtje:

-     Eigenlijk kun je vooraf wat maatregelen treffen. Afhankelijk van de leeftijd en de interesses van jouw kind kun je het actief betrekken bij de reis. Soms kun je het kind de bestemming of verblijfplaats laten kiezen uit een aantal mogelijkheden.

-     Op voorhand samen met je kind een plakboek maken is een goede voorbereiding. Doe dit enkel indien het kind dat zelf wil, anders wordt het een les aardrijkskunde, wat niet de bedoeling is. Indien de reistijd meer dan zes uur bedraagt, valt het te overwegen om vroeg in de ochtend te vertrekken. De kans dat de kinderen dan nog slapen is groter. (Je hebt natuurlijk altijd ‘vroege vogels’, waardoor dit vroege vertrek geen winst oplevert…) Hou altijd rekening met de drukte op de verkeerswegen, afhankelijk van de periode en de bestemming!

-     Tijdens de rit

§  Je kunt auto’s tellen, bijvoorbeeld alleen de rode; of nog: wie het eerst een bepaald merk ziet, krijgt een punt. Je kunt alle kale chauffeurs tellen of alle blonde reizigers.

§  Tekenen is altijd een populaire bezigheid. Er bestaan uitwisbare viltstiften voor magneetborden (whiteboard). Deze stiften schrijven ook op glas en zijn wisbaar. Laat de kinderen ermee op de zijramen tekenen: spannend en leuk! Uiteraard moet je er zeker van zijn dat ze enkel op de vensters zullen tekenen…

§  Om wat stilte te krijgen kun je het volgende spelletje spelen: zodra een auto van het merk Honda  voorbijkomt mag Pietje niet meer praten… tot er nog een Honda voorbijkomt. Anneke daarentegen zwijgt bij het zien van een BMW  en mag pas opnieuw praten als ze een andere BMW ziet.
Bij oudere kinderen kun je het volgende doen: je neemt op voorhand een cd of een mp3-bestand op. Je kunt er bepaalde informatie op inspreken, afgewisseld met grapjes en liedjes. Eventueel laat je de kinderen op voorhand een hitlijst samenstellen die je in de opname verwerkt. Het blijft dan een verrassing welk nummer aan de top staat. Ook een quiz kan erin voorkomen. Je hoeft de opname niet voortdurend te laten spelen, maar bijvoorbeeld vanaf een bepaald punt, waarbij je dan info kunt geven of een stadslegende vertellen. Het vraagt heel wat voorbereidend werk, maar je kunt je er ook mee amuseren. Bovendien wordt het na enkele reizen een traditie, en al zal er wel eens gezegd worden: ‘Papa is daar weer met de cd’, het heeft nog steeds een positief resultaat.

§  Er bestaan ook cd’s met verhaaltjes. Zelfs romans zijn opgenomen en kunnen worden beluisterd. Een ideale manier om de tijd te doden, tenminste als jouw kind in verhaaltjes geïnteresseerd is. De kwaliteit van het inspreken kan wel nogal verschillen. Via www.radioboeken.eu kan je gratis boeken downloaden.

§  Enkele jaren geleden deden de draagbare en schokbestendige dvd-spelertjes met dito scherm hun intrede. Sommige apparaten zijn individueel. Op andere types kunnen twee of meerdere schermen worden aangesloten. Welke type voldoet zal allicht van gezin tot gezin verschillen. Soms is het nuttig als de kinderen op de achterbank dezelfde film bekijken. In andere gevallen is het beter als elk kind zijn eigen keuze kan maken. Besef in elk geval dat geen enkel kind urenlang films zal bekijken!

§  Intussen wordt de draagbare dvd –speler vervangen door de iPad of de tablet.

§  En er is natuurlijk ook de gameboy, Nintendo, tablet…! Je kunt er voor zijn of tegen, maar deze multimedia doodt de tijd. Indien je er dan nog voor zorgt dat de kinderen na enkele uren reizen een nieuw spelletje kunnen proberen, heb je gegarandeerd wat rust. Met een beetje overleg vind je wel een ander ouder die zoon/dochter kan overtuigen om hun spelletje aan jou uit te lenen.

§  Een ouder vertelt: ‘Toen onze kinderen heel jong waren (kleuterleeftijd ) hebben wij ze eens weten te boeien met wereldmuziek. Een aantal Congolese nummers moesten steeds herhaald worden en er werd nog meegezongen ook! Maar smaken veranderen, en momenteel prijzen wij ons gelukkig dat ze hun muziek op een mp3-speler beluisteren.’

§  Regelmatig stoppen (en dan ook leuke dingen doen zoals een kleine wandeling maken, spelletjes spelen, picknicken), zorgt voor frisse lucht. Voor volwassenen is de warmte al niet aangenaam, laat staan voor kinderen.

§  Zorg steeds voor water in de auto en leuke muziek waarop je met z’n allen mee kunt zingen. En mocht er toch onenigheid ontstaan: je kunt nog altijd bagage tussen de kinderen in zetten.

§  Op drukke vakantiewegen doen sommige landen inspanningen om gezellige stopplaatsen te voorzien. Naast sanitaire voorzieningen vind je er kindvriendelijke en veilige speeltuintjes. Bij drukke kinderen kan het nuttig zijn om de autostrade te verlaten en halt te houden bij enkele ‑ vooraf op de kaart aangeduide ‑ bosrijke stop- en/of picknickplaatsen. Na de maaltijd in de vrije natuur kunnen de kinderen dan nog eventjes heerlijk ravotten!

§  De kinderen van plaats laten wisselen brengt afwisseling waardoor de tijd opnieuw een stuk wordt gekort.

§  Soms zijn kinderen geïnteresseerd om het vakantietraject te volgen op een oude wegenkaart.

§  Voor kinderen van alle leeftijden is het steeds een groot succes wanneer ze na elke honderd kilometer een geschenkje kunnen uitpakken om mee te spelen. Als het samenhangende dingen zijn wordt het na het tweede cadeautje al spannend om te raden wat het volgende zal zijn! Voor oudere kinderen is het uitprinten van de routekaart, met daarop de honderdkilometerpunten aangeduid, motiverend. Ze kunnen bijhouden hoe lang het nog duurt (of hoe kort) voor het volgende cadeautje eraan komt.

§  De grote voorraad kinderboeken uit de bibliotheek deel je best op in twee pakken: een voor de heen- en een voor de terugreis.

§  Een code afspreken: bijvoorbeeld als het interieurlampje brandt, mag niet gepraat worden. Dit is nuttig voor de ouders om verkeersinfo in een vreemde taal te kunnen beluisteren; bij verkeersongevallen of bij druk verkeer; of als je de weg zoekt in een vreemde stad…

§  Raadselspelletjes:

•     Een dier noemen dat begint met de laatste letter van het vorige dier, dus tijger-reiger-ree-eland enzovoort.

•     Tellen hoeveel vogelsoorten je onderweg ziet.

•     Tellen hoeveel verschillende automerken je ziet.

•     Om het eerst een woord lezen dat begint met een A.

•     Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

•     Namen bedenken bij de letters van nummerplaten.

 Op de plaats van bestemming

•     Zorg voor een goed evenwicht tussen activiteiten voor volwassenen en voor kinderen. Spreek een vakantieprogramma af en betrek je kinderen hierbij. Voor alle 'volwassen' dingen die je met hen doet, geldt alleen dat het niet te lang mag duren, bijvoorbeeld een museum bezoeken, zonnebaden. In sommige landen heb je kinder- en doe-musea. Kinderen mogen dan overal aanzitten en kunnen via spelletjes het een en ander leren. Informeer hiernaar voor je vertrek.

•     Het is heel leuk om samen een vakantiedagboek te maken. Verzamel folders van jullie uitstapjes en ga met je kinderen plakken en knippen.

•     Een beloning voor goed gedrag hoeft niet altijd materieel te zijn; een complimentje geven kan ook, of samen een spelletje spelen. Op reis kun je het nog anders aanpakken: in plaats van hen op het einde een cadeautje te laten kiezen kun je regelmatig iets kleins kopen. Er zijn een aantal kleine dingen waar kinderen zich altijd goed mee bezig kunnen houden: ballonnen, handpopjes, kleurboeken, verf, klei, potloden, balletjes, stickers, bellenblaas en stoepkrijt. Je kunt daar opnieuw een beloningsschema bij gebruiken. Soms is het belangrijk om nieuwe regels op te stellen tijdens de reis en het verblijf. Trek daar de nodige tijd voor uit om dit te bespreken. De tijd die je erin investeert, win je zeker terug omdat je minder conflicten krijgt.

 

Prettige reis!!!!

20:18 Gepost door aan(ge)dacht | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.